Blogger Templates

salam mujahadah

salam mujahadah

Friday, January 28, 2011

Jauhnya merenung kedalam diri..... kini mencecah umur 20 tahun, bertukar keangka baru... satu benda yg surprise dan sering tergantung walau difikir sedalam-dalamnya sekalipun tidak akan terungkai... hanya mampu termenung, berfikir dan merenung.... amalan??? ada sesiapa yg tahu nilai amalannya? belum tentu lagi kualiti... teringat berkenaan satu blog yg menyedarkan diri ini hamba yg begitu lemah.... bahawa amalan kita tidak mencukupi jika ditimbang utk melayakkan kita berada di dalam syurga Allah.. Allah berkuasa mutlak utk memasukkan kita di neraka ataupun syurga... amalan kita tidak mencukupi, namun kita dapt masuk syurga(InsyaAllah..) hanya kerana rahmatnya.... Allah, rahmat mu mengunung tinggi tp diakhirat kelak adakah kita mendapat rahmatnya?
tiada jawapan, tiada siapa yg mampu menghitung nilai amalannya... jika benar dia melakukan banyak amalan, sudah dinilai keikhlasannya??? keikhlasan yg dilihat bukan banyaknya harta yg digadaikan, ataupun sebesar mana pengorbanan kita segalanya adalah Zero tanpa keikhlasan? begitu senangkah utk menndapatkan ikhlas??? begitu susahkah utk mendapatkan Ikhlas?? ikhlaslah yg akan melahirkan usaha yg berhasil, jika tidak mendatgkan hasil tapi menghasilkan tarbiyah didalam diri seoarng insan... ikhlas adalah yg termahal didunia... adakah org ikhlas adalah mereka yg menganggap & mengaku diri mereka benar-benar ikhlas??ataukah ikhlas terletak pada dua bibir yg kononnya lahir dr hati?? dalam kita mencari ikhlas kita sekaligus berjumpa dgn 'si Riak', dlm mencari ikhlas, kita akan berlawan dgn segala nafsu yg cintakan dunia... adakah dunia didepan mata langsung tidak memneri apa-apa harapan utk kita??
dan bnyk lagi lah utk direnung berkenaan keikhlasan... kita kena selalu muhasabah diri agar kita tidak tergolong dikalangan insan-insan yg cintakan dunia, kita kena menjaga diri kita di medan ini, kita xpernah tau nasib kita selepas ini. adakah kita akan benar diatas perjuangan ISlam ataupun tidak... ...ingtlah... keikhlsan umpama semut hitam diatas batu hitam berkaca mata hitam yg kehadirannya sering dituntut didalam dri muslim.

0 comments: